Vítám vás v balíčku čtyř nedlouhých blogových příspěvků, z nichž každý obsahuje kromě poutavého textu též zábavné poslechové cvičení vztahující se k humornému anglickému videu. Ke každému jsou přiřazeny poučné úkoly a sada užitečných slovíček z bezplatné aplikace Quizlet. Po dokončení jednoho úkolu se ke druhému dostanete přes tuto nástěnku. Přeji hodně zábavy i poučení!
PŘEHLED KAPITOL
Slovo o filosofii, aneb k čemu se hodí doktorát
Fun with euphemisms, aneb co dělat, když pravda nevoní
Preventivní žertík, anebo kdo s čím zachází…
Mr. Bean řeší kázeňský problém, aneb „no nezabili byste ho?“


Slovo o filosofii
V dnešním příspěvku si nejprve obecně posvítíme na problematiku filosofie a pak se zamyslíme, jak souvisí s jazykovým vzděláním. Existují v podstatě čtyři typy filosofů. Ti, co si prošli zpravidla gymnaziálním vzděláním nejpravděpodobněji nabyli dojmu, že filosofie je v zásadě přehled jmen dávno mrtvých vousatých dědků a toho, jaké legrační představy měli o světě. Přičemž největší záhadou světa, na kterou při tomto studiu narazí, je to, proč se to sakra mají učit a k čemu jim to v životě bude. Na tuto otázku v podstatě odpovídá dnešní zábavné video z dílny Studia C, které naleznete na samém konci textu.
Spoiler alert: takový filosof nalezne uplatnění nejlépe při zabezpečení bank proti lupičům.

Druhá sorta filosofů se ve skutečnosti zcela obejde bez jmen jako Sokrates, Aristoteles a Kant, zato se specializuje na spřádání a pronášení výroků v podstatě nesmyslných, zato však umně spletitých, přičemž zvláštní důraz se klade na přednes a náležitě znuděný výraz v obličeji, který má vzbudit dojem, že dotyčný myslitel pronáší naprosté samozřejmosti, nicméně je mu jasné, že jeho trpkým údělem je zůstat tragicky nepochopen. V podstatě jde o jakousi mentální obdobu kulturistiky. Největší borci předvádějí na nasvíceném pódiu svou sice impozantní, nicméně zpravidla dosti nefunkční muskulaturu, naprosto přesvědčeni o tom, jak jsou obdivuhodní.
Třetí, nejméně častý typ filosofa je prostě jen zvědavý člověk, který si klade otázky, který o věcech přemýšlí a který se nerad nechá zmýlit prvním dojmem. Toto umění se v podstatě snad ani vyučovat nedá. Tvrdí se, že každé dítě je filosofem tak dlouho, dokud mu to školní systém nevymlátí z hlavy.

Posledním typem je filosof pivní. Tato nižší forma života postrádá teoretický základ typu jedna, je zcela prosta i oné impotentní sofistikovanosti typu dvě a její podobnost s typem tři je snad jen v tom, že je jeho smutnou parodií. Základní premisou těchto myslitelů je to, že všechny zdánlivě složité problémy mají jednoduché řešení, které ovšem z nějakého důvodu znají jen oni – a milosrdně malá skupina vyvolených reprezentovaná v parlamentu těmi nejhlučnějšími paviány shluknutými kolem vůdce jejich smečky.
Vztaženo na výuku jazyků, typ jedna zpravidla má, aspoň po jistou dobu po ukončení výuky, formální znalosti gramatiky a jistou slovní zásobu, ale bohužel mu ve škole zatajili, že to vše slouží ke komunikaci. Dostane-li se tento student do rukou učitele, který ho naučí, jak tu konstrukci bez oken a dveří postupně zbourat a ze získaného stavebního materiálu postavit dům, ve kterém se dá bydlet, má slušnou naději. Podobný efekt nastane i hozením dotyčného do rozbouřených vod cizojazyčného světa, který udělá v zásadě totéž, jen daleko brutálnějším způsobem.
Typ dvě by snad i cizím jazykem komunikovat dokázal, kdyby ovšem našel sobě rovné. Tak se aspoň baví tím, že mluví česky anglickými slovy. Nebo naopak anglicky slovy českými. V obou případech chce vzbudit dojem, že je tak zcestovalý, že se své mateřštině již zcela odcizil, neb už léta žije ve větším, globálním světě, a rodnou hroudu už zcela přerostl. Opět, výuka je možná, ale předtím bych doporučoval zásah psychoterapeuta.

Typ tři je samozřejmě snem každého učitele, ale tito lidé sami nás snad ani nepotřebují. Nasávají jazyk jako houba vodu, jsou-li mu vystaveni. Úžasné, co s člověkem udělá trocha té mentální svěžesti.
Typ čtyři je pro vzdělání jazykové i jakékoliv jiné zcela ztracen, nedojde-li k Božskému zásahu. To je sice smutné, ale zase je pravda, že tito jedinci sami tím nijak netrpí, takže zpravidla postačí se jim vyhýbat a jen dbát na to, aby se večer před volbami mohli pořádně zhulákat a pak se dva dny nevzbudili.
Tolik k dnešnímu zamyšlení a nyní hupky šupky na vtipné anglické video a s ním spojené jazykové úkoly. Pak ještě slovíčka pod ikonou Quizletu a jedeme dál.
A teď ten slíbený jazykový úkol. Zde:
Slovíčka najdete v bezplatné aplikaci QUIZLET

Fun with euphemisms

Začněme banalitou. Jazyk je tu od toho, aby lidé mohli komunikovat o životě a o světě. Život není a snad nikdy nebyl peříčko. Svět také zrovna nepřipomíná rajskou zahradu, dnes možná ještě méně než obvykle. Jsou tací, co by se sarkasmem, který je mi tak cizí, přirovnali život rovnou k žebříku do kurníku. Údajně je podobně krátký a posraný. To samo o sobě nepředstavuje právě nejpříjemnější konverzační téma vhodné k nedělnímu obědu. A teď si představte, že svět je, jaký je, v důsledku vašich vlastních činů a rozhodnutí. O tom se povídá tím tuplem hůř. Jak tento svízelný komunikační problém vyřešit?
Zkuste si ale představit, že bychom morální berličku eufemismů přestali používat. Nebylo by upřímně osvěžující, kdyby nejmenovaný vysoký státní činitel Říše Zla vypnul hruď a hrdě oznámil:
Dnes jsme pobili stovky a stovky cizích vojáků, vyrabovali desítky měst a vesnic, jejichž obyvatele jsme dílem zmasakrovali, dílem znásilnili a dílem odvlekli do otroctví. Zabrali jsme tolik a tolik nepřátelského území. Protože můžeme! Komu se to nelíbí, ať mi klidně políbí.

Ano, stále je to zlé. Ale aspoň je v tom cítit jistá hrdost a jistá primitivní, byť odsouzeníhodným způsobem použitá, síla. Ale všechna ta denacifikace, neutralizace, osvobozování, eliminace opozice, relokace obyvatelstva… speciální operace… To je prostě opovrženíhodné. Je to známka slabosti, zbabělosti a studu nad vlastními činy. A to je přesně ten problém s eufemismy. Velice rychle načichnou nevábnou realitou, kterou měly původně nalakovat na růžovo.
Takže když někdo řekne, že čerpá, všichni stejně víme, že prostě krade. Stejně tak, když odklání zdroje. Pokud někdo vyjadřuje alternativní pravdu, všichni víme, že lže, až se mu od huby práší. Takže prosím, když už jste padouši, buďte na to aspoň hrdí. Pokud se za to stydíte, tak to prostě nedělejte.
Ok. Přejděme k dnešnímu úkolu. Klikněte na ikonku videa, doplňte chybějící slova v přepisu videa a udělejte si malý seznam výrazů, jimiž padouch nařizuje vraždu nebohého detektiva Harrisona.
Take Care of the Situation – The Super Villain

Preventivní žertík

Je opět čas kolem Halloweenu a s ním spojených tradic, které v našich krajích sice zas takovou tradici nemají, ale proč si neužít trochu legrace a nedat vydělat nějakou tu korunu prodejcům kostýmů a pěstitelům dýní. Je to také dobrá příležitost vychovávat naše děti ke kreativitě, mentálně je otužovat vůči stresům všedního dne a taky ty pacholky pocvičit v angličtině. To posledně zmiňované je dnes i mým cílem, byť se netýká nutně jen nezletilých.
V dnešním videu z dílny oblíbeného Studia C, kterýžto youtube kanál samozřejmě doporučuji ke sledování, se podíváme na jeden halloweenský žertík, který nevyšel úplně podle představ jeho pachatelů.
Jako obvykle jsou s videem spojeny určité jazykové úkoly. Tradičně se jedná o určení pravdivosti různých výroků a různé jiné záludné kontrolní otázky, ale jelikož součástí videa je i jednostranný telefonní rozhovor, mohlo by být pro vás jazykově přínosné také doplnit chybějící půlku dialogu.
Dobře se bavte
Přepis rozhovoru. Zkuste si doplnit, co asi říká Dimitri.
Halloween prank gone wrong
Matt: This is gonna be so good.Mallory: Just don’t scare her right away, let’s make her think she is all alone.
Mallory: Here she comes
Whitney: Cries
Whitney: Hello. Yes. It’s all over.
Dimitri : (1) …
I am fine. I just didn’t know I would take it this hard, though. I can’t believe it. He is dead. But it had to be done.
Dimitri: (2) …
Whitney: Yes, Dimitri, I understand. I will be careful.
Dimitri (3) …
Whitney: Yes, I have the body in the back. I won’t be long. I just need to dispose of the evidence.
Dimitri: (4) …
Whitney: Well, he put out a struggle. They always do, don’t they? But I am afraid he was no match for me, the poor fool. It’s just a pity that Jeremy walked in and saw all the thing happening.
Dimitri (5) …
Whitney: Of course, I took care of it. I will be more careful, ok? Collateral damage is always messy. I will be right there. When I arrive, we should probably compact and incinerate the car immediately. Make sure Deldago holds off. We don’t need eleven people dying tonight. And the babysitter, that makes eleven. And I forgot about the priest, so, it’s just twelve. Wow, that was a huge pothole. Ok, Yeah, I’ve got it. Goodnight. Hello, Mallory.
Mallory: Screams
Jason: Surprise!
Whitney: We got you so good!
Mallory: I thought it was your moustache.
Jeremy: Oh yes, but it grew back while I was sitting here.
Whitney: Oh man, I love Halloween. Let’s go to take Matt into the hospital.

Mr. Bean řeší kázeňský problém

Kdysi dávno, asi tak před sto lety nebo tak nějak, jsem jako mladý, začínající učitel absolvoval několik třídních schůzek, potažmo hovorů s rodiči svých svěřenců. Nyní, jako soukromý lektor a otec dvou školou povinných dítek jsem takových věcí ušetřen. Jakožto lektor proto, že učím převážně lidi dospělé, kteří kázeňské problémy obvyklého typu již nemají, a pokud nepíšou úkoly, stejně s tím nic nenadělám. Ačkoliv by mě docela zajímalo, jak by se asi tvářili rodiče takového pětačtyřicetiletého manažera, kdyby jim zlobivý synek donesl do domova důchodců poznámku, že nenosí přezůvky. Jakožto rodič jsem takových hovorů ušetřen proto, že se jich účastní manželka, zatímco já se nestatečně skrývám v práci.
Nicméně abych se vrátil k tématu, troufám si tvrdit, že většina učitelů, byť těch nejlidumilnějších a nejidealističtějších by sledovala naše dnešní video se sadistickým ředitelem v podání nepřekonatelného Rowana Atkinsona s naprostým pochopením ba dokonce škodolibým zadostiučiněním.
Uvidíme, jak se bude líbit vám, kteří učiteli asi v převážné většině nejste. Nuže, vyhrňme si rukávy a s chutí do toho. Slovíčka v Quizletu, video samotné, úkoly pod textem, doplňovaní chybějících slov v přepisu rozhovoru, už to znáte, tak šup šup, ať to lítá.

Slovo závěrem
Doufám, že se vám tento krátký balíček textíků a legračních videí líbil. Rovněž doufám, že jste všem rozuměli ke své plné spokojenosti. Jestli ne, máte možnost s tím něco udělat. Zavítejte do mého „Obchůdku“ a vyberte si, na co byste měli chuť.